Archives iunie 2018

De ce se băşică frunzele de piersic?

Boala se manifestă pe frunze și mai rar pe fructe și ramuri. Frunzele sunt atacate, pe anumite porțiuni sau pe toată suprafața, căpătând  un aspect de bășicat, cu umflături pe suprafața superioară și adâncituri pe cea inferioară. După atac frunzele capătă o culoare roșiatică și apoi gălbuie. În cazul unui atac puternic, pomii rămân fără frunze de timpuriu.

Bășicarea frunzelor de piersic este o boală determinată de ciuperca Taphrina deformans, care în prezent se întâlnește în toate zonele unde se cultivă piersicul și poate produce pagube însemnate livezilor cu piersici.

Această ciupercă supraviețuiește iarna prin așezare pe coaja sau mugurii plantei. Primăvara, mugurii noi sunt infectați și apoi frunzele. Apare în perioada aprilie – mai și este favorizată de variațiile de temperatură.

Un rol principal în combaterea bolilor îl au tratamentele fitosanitare. Încă din toamnă, după căderea frunzelor (mijlocul lunii noiembrie) până la umflarea mugurilor în martie, piersicul se va stropi de două ori cu zeamă bordeleză 2%. Tratamentele se aplică în zile fără vânt cu temperaturi peste 3 °C.

În perioada dezmuguritului, până la scuturarea petalelor (umflarea mugurilor de rod, buton roz, înflorit, scuturarea petalelor) se execută 3-4 tratamente pentru prevenirea infecţiilor produse de Taphrina deformans (băşicarea frunzelor de piersic), Stigmina carpophila, Sphaerotheca pannosa var. persicae (făinarea).

În perioada dezvoltării fructelor, din luna mai până în luna iulie, se vor efectua 3-4 tratamente pentru combaterea aceloraşi boli.

La intrarea în pârgă a fructelor se aplică un tratament de protecţie, cu cel puţin 10 zile înainte de recoltare. În general, tratamentele chimice se aplică diferenţiat, în funcţie de prezenţa în plantaţii a agenţilor fitopatogeni, de condiţiile de mediu şi de rezistenţa soiurilor la boli.

Vă doresc recolte bogate!

Pentru o recoltă frumoasă

Pentru o recoltă frumoasă, în această perioadă sunt necesare câteva intervenții (dintre care unele regulate) asupra pomilor fructiferi care pot face diferența dintre o recoltă bogată și una moderată sau chiar slabă.

  • Pomii fructiferi trebuie udați în această perioadă, pentru a ajuta creșterea fructelor și a crea un impuls vegetativ, necesar pentru a susține creșterea și rezistența pomului în iarna următoare. Majoritatea pomilor trebuie udați progresiv (tot mai mult – nu neapărat mai des –, cu cât se apropie mai mult fructele de coacere). Spre exemplu, un măr de vară sau un măr de unt va primi mai multă apă în luna iunie decât un prun de toamnă.
  • Udarea pomilor ar trebui să aibă loc de minim două ori pe săptămână. În caz de secetă, udările pot fi mai dese, dar fără exces. Nu vă bazați pe ploile din această perioadă pentru că sunt superficiale și apa nu ajunge suficient de profund în sol pentru a ajuta efectiv pomii.
  • Verificați regulat dacă pomii dumneavoastră sunt sănătoși. Căutați orice semn de boală pe frunze, pe fructele tinere și pe ramurile de creștere. Orice boală trebuie tratată cât mai repede cu putință, pentru a-i diminua efectele.

Vă doresc recolte reușite!

Băuturi sănătoase

Băuturile răcoritoare dietetice și cele din concentrat de fructe – se dovedesc a fi de fapt mult mai dăunătoare sănătăţii decât băuturile îndulcite cu zahăr, considerate oricum şi ele un pericol real pentru sănătate şi responsabile pentru multe boli grave sau tulburări de metabolism.

Analizele făcute de Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC) scot la iveală noi orori, de data aceasta strâns legate de răcoritoarele aşa-zis dietetice, adevărate bombe de E-uri, coloranţi şi îndulcitori sintetici care formează împreună un amestec extrem de nociv pentru sănătate. Afectaţi sunt mai ales a cei care formează categoria consumatorilor-ţintă, tinerii şi copiii. Ingredientele regăsite în compoziția băuturilor răcoritoare fără zahăr (dietetice) analizate, sunt: apă, apă carbogazoasă, dioxid de carbon, suc de struguri (0,1 la sută), suc de mere (0,1 la sută) sau alte fructe. Într-o sticlă de doi litri de suc se regăsesc, practic, doar doi mililitri suc de mere sau suc natural din alte fructe -căpșuni, zmeură, coacăze negre, afine, vișine în proporții variabile (0,1 la sută).

Proporţia de suc natural este aşadar una microscopică, total insuficientă pentru a califica aceste sucuri drept naturale măcar într-un procentaj minim. Sucurile dietetice mai conţin maltodextrină, concentrat de morcovi cu rol de colorare, extracte cu rol de colorare din hibiscus și morcov, arome naturale de lămâie și limetă, aromă naturală de portocale și alte arome, cafeină, arome, suc de portocale, antioxidanți (acid ascorbic), acidifianți (acid citric, acid fosforic, citrați de sodiu), îndulcitori (aspartam, acesulfam de potasiu, ciclamat de sodiu, zaharine), coloranți (caramel cu sulfit de amoniu, albastru patent V, albastru briliant, brun HT, azorubină, roșu ponceau, coșenilă (praf gândaci), caroteni, beta- apo-8-carotenal, antocianine), conservanți (benzoat de sodiu, sorbat de potasiu), corectori de aciditate (citrați de sodiu), stabilizatori (gumă arabică, gumă de ester, gumă de guar, esterii colofoniului cu glicerolul, esteri glicerici ai rășinilor din lemn).

Absolut toate băuturile răcoritoare analizate, fără nici o excepţie, conțin îndulcitori sintetici (aspartam, zaharine, acesulfam de potasiu, ciclamat de sodiu), după cum urmează: 46 la sută conțin trei tipuri de îndulcitori sintetici; 39 la sută conțin patru tipuri de îndulcitori sintetici; 11 la sută conțin două tipuri de îndulcitori sintetici şi 4 la sută conțin un singur tip de îndulcitori sintetici. Aceste substanţe care dau gustul dulce al băuturilor au o putere de îndulcire care poate fi de până la de 200 de ori mai mare decât cea a zahărului.

Consumul unui pahar de suc de fructe proaspat stoarse nu este numai delicios si racoritor, insa furnizeaza si o multime de beneficii pentru sanatate pe care niciun suc ambalat sau procesat nu-l poate sustine. Bautul sucului proaspat de fructe poate fi o metoda eficienta pentru a consuma cele 5-10 portii de fructe si legume recomandate pe zi. Ustensilele folosite pentru prepararea sucului proaspat nu sunt nici ele exorbitante, de cele mai multe ori un blender si un storcator oarecare de fructe permitandu-ti sa oferi familiei un cocktail sanatos de fructe si legume.

Chiar daca putem face suc din orice fruct, anumite sucuri sunt deosebit de sanatoase si sunt delicioase.
Puteti bea un suc proaspat la orice ora din zi doriti. Este recomandat sa beti 300-400 mml pe zi.

Oricand aveti ocazia, cumparati numai produse naturale (din zona de locuit sau de sezon), crescute fara pesticide si alte chimicale, care sa le modifice genetic, deoarece acestea pot ajunge in sucul dvs.